LVNV

Polaris, het nieuwe trainings- en opleidingscentrum van Luchtverkeersleiding Nederland

VPRC adviseert opdrachtgevers op strategisch en tactisch niveau bij besluitvorming.

01

Project

Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) begeleidt het vliegverkeer in het Nederlandse luchtruim. Sinds kort werkt LVNL nauw samen met de militaire luchtvaart, waarmee de huidige huisvesting ontoereikend is geworden.

Vanuit die huisvesting wordt niet alleen het luchtruim bewaakt, maar worden ook opleidingen en simulaties verzorgd voor de nieuwe- en bestaande luchtverkeersbegeleiders.

Om de groeiende huisvestingsvraag op te lossen is een nieuw gebouw naast de bestaande huisvesting gerealiseerd. Ron Voskuilen is gevraagd om als projectdirecteur op het project de verbinding tussen uitvoering, projectmanagement en Raad van Toezicht te vormen.

02

Impressie

03

Interview

Polaris, het nieuwe trainings- en opleidingscentrum van Luchtverkeersleiding Nederland

In de fascinerende wereld van de luchtverkeersleiding staan een aantal grote veranderingen op stapel. Naast het samenvoegen van de militaire- en civiele luchtverkeersleiding, wat op zich een uitdagende opgave vormt, stapt Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) over op een ander air traffic controlsysteem, iCas. LVNL stond en staat ervoor om deze opgaven in goede banen te leiden. Met de bouw en oplevering van Polaris, waar het nieuwe trainings- opleidingscentrum wordt gehuisvest, is in oktober 2019 een eerste stap gezet.

Iconische nieuwbouw in Schiphol-Oost

Waar voorheen een bouw vlakte lag, staat nu een nieuw gebouw van Luchtvaartverkeersleiding Nederland genaamd Polaris. De nu al iconische brug, die het oude kantoor met het nieuwe kantoor verbindt, is het nieuwe herkenningspunt voor Schiphol-Oost. Omgeven door bedrijven en kantoren die allemaal direct of indirect met Schiphol te maken hebben, zitten we aan tafel bij Marlou Banning, CFO van de LVNL en opdrachtgever voor de bouw van Polaris.

 

Van AAA naar iCas

In het oude kantoor, gelegen naast het Amsterdamse bos met de op de achtergrond het opstijgen en dalende vliegverkeer, bevindt zich het radarsysteem AAA, ook wel ‘Triple A’ genoemd. Kleine stipjes op de schermen zijn passagiersvliegtuigen die vanuit dit radarcentrum door ons luchtruim begeleid worden van en naar de buurlanden. “AA A is het radarsysteem gebouwd door LVNL in de jaren ’90. Het is de afgelopen jaren helemaal doorontwikkeld en nu is het tijd voor een nieuw systeem met allemaal innovatieve functionaliteiten. AAA wordt daarom vervangen door iCas. Dit systeem ontwikkelen we samen met andere landen. Dat scheelt in de toekomst in de kosten”.

 

Complexe opgave

Marlou Banning: “De overgang naar een nieuw systeem is geen sinecure in een organisatie die de winkel 24/7 open moet houden. Je kunt niet zomaar onze operatie stil leggen om een nieuw systeem te introduceren. Dat moet soepel verlopen zodat we onze klanten, de luchtvaartmaatschappijen, goed blijven bedienen. Gelukkig was het naastliggende terrein in eigendom van LVNL en werd besloten om een nieuw gebouw te bouwen. Het nieuwe gebouw is onderdeel van de implementatiestrategie voor iCas. Het nieuwe systeem kan hier worden uitgerold en getest, zodat de overgang zo soepel mogelijk verloopt. De eerste tijd blijven de twee systemen naast elkaar draaien zodat er altijd een terugval optie is tijdens het testen.

 

 

Bommen in de grond

Het is een bijzonder gebouw, heel compact maar waar heel veel techniek in is verwerkt. Ook de stalen loopbrug in de vorm van een half transparante buis is een bijzonder kenmerk en inmiddels een markant herkenningspunt in de omgeving. Meest spannende in het proces? De mogelijkheid dat er bommen in de grond zouden liggen uit de tweede wereldoorlog bij aanvang van de bouw. Dat bleek gelukkig niet het geval.

De aanloop naar de aanbesteding was ook een spannende stap. De eerste marktverkenning dateerde uit het begin van de financiële crisis en bij de daadwerkelijke aanbesteding lagen de bouwprijzen aanzienlijk hoger. Onze stakeholders, het ministerie van I&W en onze klanten, de luchtvaartmaatschappijen, keken kritisch mee. Het budget werd verhoogd en het project werd uiteindelijk in 2017 in de markt gezet en gegund aan bouwcombinatie Sprangers & Kuijpers. De infrastructurele werken, inclusief kabels en leidingen is gegund aan BAM Infra.

 

Memorabel moment

Meest memorabele moment voor Marlou Banning was het op de plaats hijsen van de stalen verbindingsbrug: “De brug was elders in delen gebouwd en met vrachtwagens naar de bouwplaats gereden. Grote hijskranen hesen het bruggedeelte op de staande pylonen. Afwisselend regende het en scheen de zon. Het was een prachtig gezicht om de stalen buis van de regen te zien glinsteren in de zon met dalende vliegtuigen op de achtergrond.

Alle betrokken zijn dan ook trots dat ze hieraan hebben meegewerkt. Een bouwproces is toch nog echt vakwerk en uiteindelijk gaat het om de betrokkenheid, passie en kwaliteit van de mensen. Zij hebben bijzondere architectuur op een bijzondere plek gebouwd.

Ik vind het daardoor wel een spacey hoekje geworden, een dynamisch plek op Schiphol-Oost. Wij zijn samen met de aannemers ook supertrots dat we dit zo hebben kunnen bouwen. Ook de luchtvaart heeft moeilijke jaren achter de rug met de financiële crisis en de bouw van zoiets nieuws staat voor de verdere groei en hernieuwde dynamiek van LVNL. Het is zichtbaar, het geeft een kick en de aankomende jaren gaan wij hier samen met de militaire collega’s nieuwe mensen opleiden. Het is bijna metaforisch voor onze groei en vernieuwing”.

 

Wij zijn geen bouwers

Vanwege de complexiteit van het bouwproces werd toch besloten om een onafhankelijk partij te zoeken om het bouwproces te begeleiden. Marlou Banning: “Wij zijn geen bouwers, onze core business is air traffic control. Met het aantrekken van Ron Voskuilen van VPRC hebben wij een deskundige, zeer ervaren bouwdirecteur aangesteld om de complexiteit van de verschillende bouwprocessen in goede banen te leiden. Dat is goed gelukt. De oplevering sluit goed aan op onze planning en we zijn binnen budget gebleven ondanks de standaard projectrisico’s en de bijzondere omgeving waarvoor dit gebouw is neergezet.”

 

Bijzondere bouwopgave

Bijzonder zit hem niet alleen in de stalen brug. Marlou Banning: “Het nieuwe ICT-systeem wordt zo uitgevoerd, dat het op twee plekken gelijktijdig kan draaien. Luchtverkeersleiding moet door, 24 uur per dag. Daarbij is Polaris tevens symbool voor het samengaan van de militaire en civiele luchtverkeersleiding. Het gebouw wordt het nieuwe opleidingscentrum van LVNL samen met de School of Air control van de militaire luchtverkeersleiding. Polaris biedt letterlijk ruimte aan de eerste gezamenlijke zichtbaarheid van het samengaan van de militaire en civiele luchtverkeersleiding.

 

Loskomen

De iconisch buis staat bijna letterlijk voor het verbinden van oud en nieuw, voor verbinding tussen de civiele- en militaire luchtverkeersleiding. Marlou Banning: “Wanneer een luchtverkeersleider na gedegen training voor het eerst zelfstandig een dienst draait heet dat in vakjargon dat iemand “los” is. De nieuwe luchtverkeersleiders stappen dan letterlijk door de buis van de trainingsruimte naar het zelfstandig begeleiden van luchtverkeer in het bestaande kantoor. We moeten maar eens na gaan denken over een ritueel bij het oversteken van de brug. Als je de brug over bent, dan mag je echt los.”

Heeft u vragen?

Neem gerust contact met ons op!

Uw vraag is onze passie! Wij denken mee, digitaal of fysiek.

Afspraak maken