Lelystad heeft veel te bieden aan de BV Nederland

Lelystad heeft veel te bieden aan de BV Nederland

Wethouder Adam Elzakalai heeft een pittige opdracht. Hij is enorm gedreven om Lelystad op de kaart te zetten en nog meer aantrekkelijk te maken voor bewoners, bedrijven, investeerders en onderwijs. Om beloftes en plannen om te zetten in daden. In februari van 2021 werd hij aangesteld als wethouder in Lelystad met in zijn portefeuille onder meer economische zaken, waaronder de luchthaven, Lelystad Next Level coördinatie, wonen, het Stadshart en financiën. En dat met nog maar een jaar te gaan tot aan de gemeenteraadsverkiezingen dit voorjaar. Hoe staat het ervoor? Wat moet er gebeuren om van Lelystad een volwaardige stad te maken die op eigen benen staat?

Op een tekentafel ontstaan

Adam Elzakalai: “Om te snappen hoe het ervoor staat in Lelystad moet je beginnen bij de geschiedenis van de stad. Die is zo anders dan elke andere stad… Bedenk dat alles aan Lelystad op een tekentafel is ontstaan. Bij dat oorspronkelijke ontwerp zijn destijds ook heel veel beloftes gedaan. Daarvan zijn er veel niet uitgekomen. Het was de bedoeling dat Lelystad de bruisende hoofdstad zou worden van het ingepolderde Flevoland en de Markerwaard. Die Markerwaard is alleen nooit ingepolderd. Daarbij komt, dat het tot aan de jaren negentig onduidelijk bleef wat er met de Markerwaard zou gaan gebeuren, lastig dus voor Lelystad om een toekomstvisie te bepalen. En toen de beslissing uiteindelijk viel liep Lelystad eigenlijk al achter.

Een andere belofte was dat een andere nederzetting in het zuiden van de polder klein zou blijven. We weten nu, dat dat niet is gebeurd, je kunt ‘daily urban systems’ niet dwingen, dingen gebeuren gewoon.

Kwalitatieve groei

In Lelystad was met subsidie van het rijk inmiddels keihard gewerkt aan een goede infrastructuur. Daarmee kan Lelystad groeien naar een volwaardige stad met 120.000 inwoners. Die ambitie was er en is er nog steeds. Om een stad te worden die nu en over 50 jaar aantrekkelijk is om te wonen en te werken en een stad die zichzelf kan bedruipen.

Naar mijn mening is die transitie nu echt ingezet. Op 23 februari kwam minister Hugo de Jonge zijn handtekening zetten voor de ontwikkeling van 8000 woningen in het gebied Warande. Een mooie stap. En we hebben nog een aantal ijzers in het vuur.

Lelystad heeft veel ruimte en natuur. Dat maakt de ontwikkeling van deze stad uniek. Met de Oostvaarders plassen, de Markerwadden, Nationaal Park Nieuw Land en het Markermeer. En wist je dat Bataviastad, na de Efteling, met 3,2 miljoen bezoeken de grootste toeristische attractie van Nederland is?

Duidelijkheid en richting voor luchthavengebied

En dan hebben we natuurlijk de luchthaven, die klaar is om geopend te worden. We zijn volop bezig met plannen voor het gebied rond de luchthaven. Dat is zeer geschikt voor luchtvaart gerelateerde bedrijvigheid, waarmee bijvoorbeeld het thema duurzame luchtvaart gestalte krijgt. Hoe dan ook gaat de bedrijvigheid in het luchthaven gebied voor veel werkgelegenheid en opleidingsmogelijkheden zorgen. Daarom werken we nauw samen met een aantal onderwijsinstellingen. Binnen de luchtvaartindustrie is een grote vraag naar technologische kennis. Die kennis willen we hier graag een plek geven. Je begrijpt dat we het daarom wel erg belangrijk vinden dat die luchthaven ook echt opengaat. Want, of ie nou open gaat of niet, hij heeft de belastingbetaler al 220 miljoen gekost. Dat is ook waarom de bestuurders de handen ineen geslagen hebben om een bestuursopdracht te maken voor het luchthavengebied. Ook als het voor mij als wethouder na 16 maart ophoudt, is het voor mijn opvolger fijn als er duidelijkheid en richting is.

Er gebeurt dus genoeg, de transitie is ingezet en de groeipotentie is enorm. Maar we moeten hier ook nog leren om daar goed mee om te gaan. We hebben in het verleden misschien wat veel tegenvallers en loze beloften meegemaakt, daardoor is Lelystad een beetje in zichzelf gekeerd. Het is alsof we op een driebaansweg rijden met alle ruimte, maar toch met 80 kilometer per uur achter een vrachtwagen op de rechterbaan blijven hangen. We vinden het soms een beetje spannend.

Deze stad heeft ruimte, uitstekende voorzieningen en is goed ontsloten. Als we ons bewust zijn wat wij hier aan de BV Nederland te bieden hebben en de juiste keuzes maken, groeien we gebalanceerd naar een echte stad, waar het fijn is om te wonen, te recreëren en te werken. Ik heb daar alle vertrouwen in, we hebben misschien nog wat pubertrekjes, maar net als pubers hebben we een mooie toekomst voor ons.”

VPRC ondersteunt Lelystad bij de bestuursopdracht voor de ontwikkeling van het luchthavengebied.

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.