Onder de titel: Mark (Harbers), ga even zitten, we moeten even praten, gaf Bert van Eekelen, na jarenlang Zuidas inmiddels als buitenstaander, het advies om het breiwerk van de Zuidas ondanks de eerdere aanbevelingen van voormalig minister Sybilla Dekker, toch nog even uit elkaar te halen. Dit keer een advies van Bert voor Hugo de Jonge.
Maandag 16 mei was Hugo de Jonge te gast bij VNO-NCW in de Walhalla-kantine op Rotterdam Katendrecht om daar kracht bij te zetten aan de coalitievorming voor Feijenoord XL. Weliswaar zonder nieuwe kuip, maar wel de opgave van Marco Pastors om Rotterdam-Zuid nieuw leven in te blazen. Zoals de Docklands in Londen en Rive Gauche in Parijs dat eerder hebben gedaan met hun achterstandswijken. Met de Kop van Zuid en daarna de revitalisering van Katendrecht is de overstap over de Maas gemaakt. De stad heeft de kans om te verbinden. 30.000 woningen van A (Alexanderpolder) tot Z (Zuidplein) met, op en rond het spooremplacement van Rotterdam Zuid een intensieve bouwopgave en een nieuw Intercitystation Rotterdam-Zuid.
Overstaprelatie intercity
Hoewel de coalitie uitstraalt dat er wordt samengewerkt met NS en ProRail waren er toch nog bekende maar ook bedenkelijke geluiden te horen. Over het belang van de doorgaande reiziger die alleen maar last heeft van een extra stop. En het feit dat de stations Zuid en Lombardijen maar 3100 meter uit elkaar liggen. Dat is niet onwaar, maar ook hier het advies om het breiwerk even uit elkaar te halen. Blijkbaar is dit nog niet het perspectief waarbij elkaars belangen worden begrepen.
Mogelijk wordt de werkelijke situatie niet op waarde beoordeeld. Er werd, vooral door de Rotterdammers, schamper gedaan over Station Schiedam. Maar wie wel eens met de trein reist en ook de moeite neemt te kijken wat er op de stations gebeurt, die ziet een enorme overstaprelatie op het station Schiedam-Rotterdam West en op station Rotterdam-Alexander. Een overstaprelatie van de Intercity met de metro. Waarmee dus grote delen van de stad en het achterland worden verbonden met het Intercitynetwerk zonder noodzakelijkerwijs eerst naar Rotterdam Centraal te hoeven reizen.
Een dergelijke overstaprelatie ontbreekt op Zuid. Hoe anders ziet het perspectief er uit als station Rotterdam-Zuid het nieuwe trein/metrotransferium zou kunnen worden om dit deel van de stad (volgens een van de sprekers zo groot als Eindhoven) een eigen OV hub te geven. Dan hoeven de reizigers uit Zuid niet eerst naar Centraal of ja, waarheen eigenlijk, als ze verder het land in willen. Alleen dan maak je een autoluwe stad. Maar dan moeten ook de stad en de Metropoolregio wel tegelijkertijd van de pot af komen met de uitbreiding van het metronet. Daarvoor is meer nodig dan je hand ophouden bij het rijk.
Over de Zuidas: Valide inzichten van destijds zijn inmiddels door de tijd achterhaald en voor we het weten gaat er een miljard euro extra worden geïnvesteerd om toch nog kost wat kost de A10 bij station Amsterdam Zuid in twee tunnels ondergronds te brengen. Terwijl de 30/70 regel van toepassing is: met 30% van de kosten en de risico’s 70% van de waarde voor de zuidelijke tunnel en het omgekeerde voor de noordelijke.