Hilversum werkt aan een evenwichtig toekomstbeeld. Daarbij wordt gezocht naar een balans tussen groei van de stad en behoud van het goede van de stad. Ron Voskuilen is gevraagd als interim concerndirecteur stadsontwikkeling om dit toekomstbeeld te vormen, samen met regionale, lokale en politieke stakeholders.
Hilversum, stad die haar ligging in het groen koestert maar ook een stad die worstelt met haar groeiambities. We spreken wethouder Annette Wolthers, online. Autonome groei van de bevolking en de mobiliteit vraagt om moeilijke keuzes. “Keuzes die het publieke domein zo mooi maken, maar het vraagt ook wel om een dikke huid”, stelt wethouder Annette Wolthers.
We hadden een grote groeisprong in gedachten, maar daar zijn we door onze Raad op aangesproken. Er zal meer dialoog en balans nodig zijn. Niet groeien is nauwelijks een optie, maar de mate waarin en de wijze waarop vraagt nog wel uitwerking. Onze kinderen en senioren hebben woningen nodig en de tendens is dat er gemiddeld steeds minder mensen in een woning wonen, dus groei is nodig. We zullen goed moeten nadenken hoe wij stappen kunnen zetten in deze groeiopgave met behoud van het goede hetgeen Hilversum te bieden heeft.
Eenduidigheid in de regio
Voor de woningbouwopgave en ruimtelijke groei heeft Hilversum een mobiliteitsvisie nodig. Hiervoor zijn enquêtes en interviews uitgevoerd en zijn de eerste verkennende gesprekken gaande in het college en de raad. Hilversum is onderdeel van de Gooi & Vechtstreek, is onderdeel van de Metropoolregio Amsterdam en ligt nabij de stad Utrecht. De regionale context is voor Hilversum van groot belang. “Dat is het mooie en het lastige van Hilversum. Want Hilversum ligt op een centrale plek. Ook Flevoland zou je nog daarbij kunnen scharen. Aan de ene kant is dat lastig, aan de andere kant biedt dat kansen. Mobiliteit wordt mede vormgegeven vanuit de regio, maar de belangen in de regio zijn niet altijd eenduidig. Dat heb je uiteindelijk wel nodig en dat blijft een uitdaging”, aldus de wethouder.
We hadden een grote groeisprong in gedachten, maar daar zijn we door onze Raad op aangesproken. Er zal meer dialoog en balans nodig zijn. Niet groeien is nauwelijks een optie, maar de mate waarin en de wijze waarop vraagt nog wel uitwerking. Onze kinderen en senioren hebben woningen nodig en de tendens is dat er gemiddeld steeds minder mensen in een woning wonen, dus groei is nodig. We zullen goed moeten nadenken hoe wij stappen kunnen zetten in deze groeiopgave met behoud van het goede hetgeen Hilversum te bieden heeft.
Combineren
Een aantal mobiliteitsvarianten zijn voorgelegd, nog in een informerende fase maar we zien dat op de bereikbaarheidsvariant verreweg de meeste mensen positief reageren. Maar ook varianten met gebruik van meer technologische oplossingen en met aandacht voor de verduurzamingsopgave rondom mobiliteit scoren hartstikke goed. En dat past ook wel bij Hilversum. Hilversum wil van alles wat. En dan kun je vanuit de diverse scenario’s met verschillende elementen aan het werk gaan en daar zie ik mogelijkheden in. Hilversum is nu vol aan de bak met drie ontwikkellocaties waar kansen liggen om een volgende stap te zetten. Daarbij zetten we verder in op doorontwikkeling van OV-knooppunten. De jongere generatie wil graag bij OV-knooppunten wonen en werken, hier liggen kansen voor de duurzame kant van het Hilversumse mobiliteitsvraagstuk.
Vernieuwde busverbindingen
Ook het station van Hilversum gaat op de kop om mee te groeien met de groei van de stad en er zijn plannen voor aanpassing van station Arenapark. Annette Wolthers; “We hebben net een interessante concessie met Connexxion gekregen waarbij allerlei nieuwe vormen van vervoer wordt aangeboden, bijvoorbeeld begeleid vervoer van ouderen, elektrisch rijden en inzetten van kleinere bussen. Een vernieuwende manier van omgaan met busverbindingen. Daarnaast krijgen we ook HOV-verbindingen tussen Hilversum en Huizen”.
Hilversum, makers van nieuwe en creatieve media.
Hilversummers werken gemiddeld minder in hun eigen gemeenten, vanuit mobiliteits- en economische perspectief is dit een interessant gegeven. Hilversum heeft relatief een vrij grote uitgaande pendel. Gelijktijdig verdwijnt veel praktisch werk. Hier ligt de uitdaging om samen te werken aan een scherper economisch profiel voor Hilversum. Iedereen kent Hilversum als de mediastad, maar dat is vooral gebaseerd op de televisie. Maar Hilversum profileert zich steeds meer als stad van creatieve makers.
Aan de wieg staan van keuzes
Als ik over 15 jaar met mijn kinderen terugkom dan hoop ik dat er een goede bereikbaarheid is gerealiseerd. Nu staat Hilversum nog niet zo goed op de kaart qua bereikbaarheid. En ik zou het mooi vinden als ik daar wezenlijk aan bij heb kunnen dragen. Hilversum lijkt goed bereikbaar met de snelwegen in de buurt, maar zodra je in de buurt van de stad komt, merk je dat de mobiliteit in de afgelopen jaren niet is meegegroeid met de stad. Hilversum ligt midden in het groen. Dan zijn de keuzes die je moet maken anders. Je ziet gemeenten met ringwegen of autovrije binnensteden. Voor Hilversum moet er gekozen worden op een manier die bij Hilversum past. Dat zal niet eenvoudig zijn, want makkelijke keuzes zijn er niet. We willen graag alle meningen horen, maar er moet toch een keer gekozen worden. Ron Voskuilen van VPR Consultants helpt ons bij het inzichtelijk maken van deze keuzes en dat doet hij op heldere wijze.
Kiezen in de maatschappij betekent vaak dat er belangen botsen. En we willen graag iedereen horen, maar het kan niet altijd zo zijn dat we iedereen blij maken. Het kan hard zijn, maar ik kan ermee omgaan door dichtbij mezelf te blijven. En misschien krijg je ook wel een dikkere huid. Dat heeft ook te maken met andere banen die ik bij de politie heb gehad. Dat heeft mijn huid gehard.