MIRT verkenning Dordrecht

Opdrachtgever:

Gemeente Dordrecht

“Meer treinen of een nieuw station? Misschien allebei?”

Achtergrond:

Sinds de opening van het hogesnelheidstracé voor de Thalys en Intercity-direct is het gebruik van het spoor tussen Amsterdam en Dordrecht (De Oude Lijn) veranderd. Doorgaande reizigers kunnen nu snel van Breda of Antwerpen via Rotterdam naar Schiphol en Amsterdam reizen, en andersom. De oorspronkelijke route verbindt onder andere de Zuid-Hollandse steden Leiden, Den Haag, Rotterdam en Dordrecht.

Een belangrijk deel van de verstedelijkingsopgave van Zuid-Holland is langs deze route gepland, met als doel een aanzienlijk groter deel van de vervoersbehoefte van inwoners en werknemers te vervullen met hoogwaardig en hoogfrequent openbaar vervoer.

Fases van de MIRT-Verkenning:

  1. Eerste Fase (Zeef 1):
    • Onderzoek naar mogelijke oplossingen.
    • Beoordeling en eliminatie van kansarme of kansloze oplossingen op basis van knock-out criteria (bijvoorbeeld: wat willen we absoluut niet, wat is absoluut onmogelijk).
  2. Vervolgfasen:
    • Onderzoek naar kansrijke oplossingen.
    • Bereidheid van betrokken partijen om tot een verdeling van baten, kosten en risico’s te komen.
    • De MIRT-verkenning is vooral een zoektocht naar governance.

Voorkeursbeslissing:

Als betrokken partijen bereid zijn tot samenwerking en een verdeling van verantwoordelijkheden, wordt dit vastgelegd in een voorkeursbeslissing. Vervolgens wordt het project verder uitgewerkt en gerealiseerd.

Bert van Eekelen en Laurens Kamps werken namens de gemeente Dordrecht aan de MIRT-verkenning van de “Knoop Dordrecht”, het bestaande station met zijn stationsomgeving.

Loading...

Related Projects

  • Programma Brandveiligheid Schiphol Group
  • Klimaatbestendig Bouwen
  • Bruggen & Kademuren