VPRC Podcast 9: Rotterdam & Japan; verschillende ‘afslagen’ in naoorlogse mobiliteit

VPRC Podcast 9: Rotterdam & Japan; verschillende ‘afslagen’ in naoorlogse mobiliteit

Afgelopen april hebben Bert en Laurens een studiereis gemaakt naar Japan, waarin Transit Oriented Development centraal stond. Deel van het inspirerende gezelschap waren ook Gert Jan Polhuijs en Jan Murk van de gemeente Rotterdam. In deze aflevering van de reeks podcasts over Japan duiken we samen dieper in op de verschillen en overeenkomsten tussen de Rotterdamse mobiliteit en de Japanse aanpak. Welke verschillende stappen zijn er genomen in na-oorlogse steden aan twee kanten van de wereld?

  • Rotterdam en een groot aantal Japanse steden (waaronder Osaka, net als Rotterdam tweede stad van het land) zijn in de Tweede Wereldoorlog gebombardeerd en moesten zichzelf opnieuw uitvinden in een tijd waarin de auto een steeds prominentere rol in straatbeeld kreeg. Welke genomen “afslagen” herkennen we wanneer je beide steden vergelijkt? Waar zijn andere afslagen genomen en hoe zouden we daarvan kunnen leren?
  • Rotterdam staat voor een grote verdichtingsopgave en ook grote Japanse steden zijn enorm in trek. Wat viel op bij de wisselwerking tussen stedelijke verdichting en de rol van bereikbaarheid en het openbaar vervoer in Japan? Wat is de grootste opgave wat openbaar vervoer in Japan betreft en zijn dit ook relevante uitdagingen in Nederland?
  • In Japan staat het openbaar vervoer (met name in het platteland) onder druk en dreigt vervoersarmoede. Zijn er ondanks de verschillende benaderingen van openbaar vervoer (met de nadruk op de rol van marktwerking in Japan) vergelijkbare uitdagingen in Nederland/Rotterdam? Wat is er in Nederland wél geregeld voor de onderkant van de samenleving, en wat hebben we net als Japan nog onvoldoende geregeld?

Beluister de podcast:

Tip: luister ook de podcast met organisatoren Pepijn van Wijmen en Nana Koolstra van APPM terug!

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.